söndag








Hej! Hoppas ni har det bra! När jag bakar så gillar jag när det är enkelt och inte tar så lång tid och det är alltid kul att hitta något "nytt" förutom den klassiska kladdkakan som barnen älskar:) Jag vill tipsa om ett recept av Bitte E:son Forsberg med små minipajer av smördeg som hela familjen tyckte var fantastiskt goda och lätta att göra så jag vann över kladdkakan denna gången:)

Fem plattor smördeg
Jag stansade ut 10 rundlar med ett glas. (degen som blev över fick en egen plåt,här slängs inget;) och blev söta goda små trekanter med lite florsocker på.)
1 äggula
Pensla på uppvispad äggula efter du naggat degen.
Fyllning
Vi har frysen full med egenplockade blåbär så det fick bli några sådana i mitten på rundlarna. Men det går ju bra med vilket bär som helst.
Sen in i nedre delen av ugnen i 225 grader i ca 10 min.
Glasyr
Och nu till det gottiga. Rör ihop ca 3 msk crème fraiche med 2 msk socker tills sockret smälter och klicka över minipajerna. Sen pudrade vi över florsocker och sprang ut och hämtade lite vilda hallon och björnbär att garnera med, fördelen med att bo på landet;)

Ha en mysig söndag och go fika!

Lina