måndag


Rosa Scones








Hej! Löven har börjat täcka gräsmattan och skiftar i färger som rött, gult och orange. På morgnarna ligger dimman tät över havet och kvällarna som fortfarande bjuder på fantastiska solnedgångar i rosa nyanser kommer lite tidigare. Jag myser över att få "boa" in mig lite extra när hösten kommer och sitter gärna länge framför kakelugnen med kaffe och något att knapra på:) I helgen som var testade vi att göra scones med jordgubbar i. De blev goda och rosa till allas(min och barnens) förtjusning!

Vi bakade som grundreceptet för scones för 4 kakor förutom att vi minskade på mjölken 2 dl och tillsatte istället 1 pkt(500gram) frysta, tinade jordgubbar som jag hade blandat med 3-4 msk creme fraiche. Degen blir väldigt kletig så vi klickade ut 4 klickar på en plåt(räckte till två plåtar) som vi plattade till lite innan vi satte in i ugnen på 250 grader i ca 10-15 min. Efteråt delade vi varje rosa scones i 4-8 delar(vi ville göra några mini) och skårade och fyllde med smör och philadelphia ost. Riktigt, riktigt gott så man tar ju lätt en scones för mycket och behöver sitta lite längre framför kakelugnen och njuta;)

Allt gott!

Lina