måndag

Betong







Hej! Jo, nu var det, det här med betong... Jag har velat testa det här med att göra betonggrejer hur länge som helst och nu äntligen tog jag mig tid och körde igång. Beskrivningen om hur mycket betong man ska blanda står beskrivet på påsen och stå gärna ute för det ryker en del. Egentligen är det inte så mycket saker man behöver för att köra igång - en plasthink för att blanda i, någon slags visp, en träpinne för att stöta bort luftbubblor, några plastbunkar eller skålar som ska vara formar, olja till formarna, något slags tyngd för att hålla formen på plats samt vatten och betong förstås;) Jag använde finbetong som finns att köpa på de flesta byggvaruhus.

De första ljusstakarna jag gjorde blev väldigt "ruffiga" i strukturen då jag inte visste hur jag skulle få bort alla luftbubblor. Till slut fick jag kläm på det och resultatet blev bäst(ytan blev mer slät) om jag skakade formen då och då så luftbubblorna sprack. Jag använde mig av plastskålar av olika storlekar som jag först gned in med matolja så att betongen skulle släppa lättare efter den stelnat. I vissa stack jag ner ett ljus efter betongen stelnat lite(efter ca en timme) och i någon form satte jag en annan plastform med tyngder i(går bra med stenar) för att till exempel få till formen av en liten skål eller tallrik.

Vissa formar blev jättebra och det fungerar alldeles utmärkt att måla på betong om man vill ha någon färg och någon form gick sönder och ser lite halvkonstig ut men jag gillar den ändå så den får fungera som konstverk;)

Allt gott!

Lina